Головна » Статті » Сценарії » Сценарії позакласних закладів

Знавці рідної мови

 

Тема :Вікторина «Знавці рідної мови»

Мета:    Навчати дітей розуміти і збагачувати рідну мову, формувати   розуміння  того,  що  українська  мова  -  наш  скарб нашого народу ні народ, красу і багатство української мови.  Розвивати  логічне  і  творче  мислення. Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його   традицій,  почуття    поваги  до  всього  свого, українського.  

Обладнання.   Вишивані  рушники,  плакат «Рідна мова», роздатковий      матеріал, листівки з абеткою побажань.

Хід  уроку

       І.    Організаційначастина.

ІІ.Оголошення теми та мети.

       ІІІ. Мотивація.

  • Відомості про Міжнародний день рідної мови.Значення мови.

               Міжнародний день рідної мови

21 лютого у всьому світі відзначається Міжнародний день рідної мови. Це свято було проголошено в 1999 році на загальній конференції ЮНЕСКО з метою захисту мовної та культурної багатоманітності.

Міжнародний день рідної мови відзначає кожна культурна людина, яка усвідомлює, що мова є безцінним надбанням людства. У кожного народу є своя мова, вона для нього найрідніша і найдорожча. Кожна людина має право розмовляти і мислити рідною мовою. Кожна країна має право на державну мову. Наш народ не одне століття боровся за рідну мову, за те, щоб сьогодні вона стала державною. Українська мова не зникла, бо люди берегли її, як перлину, щоб колись заговорити нею у повний голос.

Тож любіть свою мову та оберігайте її! Адже мова – це свого роду душа народу: немає мови – немає народу.

        Значення мови

Мова – це найкращий засіб спілкування, засіб духовного об’єднання і взаємного впливу. Без мови нема народності, ріднамованайкращевідбиває в собі думки й почуттяокремоїлюдини, суспільностівсього народу. В мові, їїісторії, розвитку й виробленнівідбилисяпершіознакипроявівсамостійногодуховного життя в майбутньомуокремого народу. Найголовнішііндивідуальніознаки народу – цейогомова, література, мистецтво, пісні, уснатворчість.

Мова – скарбничкакультури. Вона зберігаєкультурніцінності – у лексиці, у граматиці,  у прислів’ях, приказках, у фольклорі, у художній і науковійлітературі, у формах письмового й усногомовленняМова – передавач, носійкультури, вона передаєскарбинаціональноїкультури, щозберігається в ній, з покоління в покоління.Опановуючиріднумову, дітизасвоюють разом з цим і узагальненийкультурнийдосвідпопередніхпоколінь.

IV.    Правила вікторини.

-   Сьогоднівиматиметезмогупоказатисвої:

* Знання;

* Уміння;

* Навички;

* Ерудицію;

* Кмітливість.

Уважно послухайте правила гри. Отже, змагаються 2 команди, які за кожне вигране змагання отримуватимуть значки.Переможе та команда, у якої буде більше значків.vtyyuuyVvure8t576t89tuigjrgrigiririrjtgjbjbV.VvvvvV

V.Представлення команд.

VI,.Вікторина  « Мова – душа народу»( учні змагаються в знаннях прислів’їв та приказок про мову).

*Вікторинв « Розминка»Перевіримошвидкістьвашогомислення. Я буду називатитлумачення понять, а ви – називатиїх   одним словом.

Цесвоєрідний  словник.

                                             І команда

  • Народнообрядовапісня, в якійоспівуєтьсяпробудженняприроди, кохання, надії на врожай (веснянка)
  • Прикраси з перлів, коралів, якіносятьжінкина шиї (намисто)
  • Старовиннаобрядовановорічнапісня, щовиконується 31 грудня та 1 січня за старим стилем (щедрівка)
  • Квіти, листя, гілки, сплетені в коло, якимзазвичайприкрашають голову дівчата (вінок)
  • Наука про минуле (історія)

 

ІІ команда

  • Вигадка, розповідь про те, чогонасправді не було й не може бути (байка)
  • Дерево або кущ з гнучкимгіллям, продовгуватимивузькими листками і зібраними в сережки квітками (верба)
  • Гра-задача, коли необхідновписатилітери в перехресні рядки клітинокнакресленоїфігури (кросворд)
  • Особа, щокерує оркестром чи хором (диригент)
  • Небеснетіло, яке обертаєтьсянавколосонця і отримуєвідньогосвітло і тепло (планета)

*Вікторина      « ХВИЛИНКА » 

( запитання  і  відповідідаютьсяпротягом  1 хвилини.За  правильнувідповідь – 1 бал).

І команда

  • ДержавнамоваУкраїни  (українська).
  • Найбільшаодиницямови   (текст).
  • Частинамови, яка  називаєознаку (прикметник).
  • Знак укінціпитальногоречення  (?).
  • Чим  починаєтьсяреплікадіалогу  на  письмі (-).
  • Слова з  протилежнимзначенням (антоніми).
  • Перша буква у власнійназві (велика).
  • Знак у  словіз-поміж  (дефіс).
  • Наука  про  звуки мови  (фонетика).
  • Розписнеяйце (писанка).
  • Скільки-н-  у  словінезрівнянний  (чотири).
  • Головні  члени  речення  (підмет,  присудок).
  • Словниковий  склад мови  (лексика).
  • символукраїнців, щооберігає (оберіг).
  • Частинамови«Ой!» (вигук).
  • Речення  з  другорядними  членами  ( поширені).
  • Зміна  букв  у  корені  (чергування).
  • Префікс  у  словіпрекрасний  (пре-).
  • Стиль  художньоїлітератури  (художній).
  • Якачастинамови слова рідний (прикметник).

                    ІІ  команда

  • Без  чогозникає  народ?  (без  мови).
  • Найменшаодиницямови (звук).
  • Слова  спільногокореня (спільнокореневі).
  • Частинамови  слова  ненька(іменник).
  • Знак  укінцірозповідногоречення (крапка).
  • Розділовий  знак  при  звертанні (кома  або  знак  оклику).
  • Словник  про  значенняслів  (тлумачний).
  • Власнийжиттєпис  (автобіографія).
  • Чужадослівна  фраза  (цитата).
  • Знак  у  словіпів-Європи  (дефіс).
  • Правила  спілкування  (етикет).
  • Сьомийвідмінокмови  (кличний).
  • Стиль  підручника  (науковий).
  • Останнячастина  слова  (закінчення).
  • Розмовадвохосіб  (діалог).
  • Вікторина «Допиши вірш»

  ЇЖАЧОК

Ходить лісомїжачок,

В нього шубка з... (ниток, дроту, колючок)

               ЩО ЇЙ СНИТЬСЯ?

Вночіїйзавждипівник сниться.

Вона не курка, а... (гуска, ворона, лисиця)

                НА ПРОГУЛЯНКУ

У неділю на Хрещатик

Квочкавивела... (голубів, курчаток, вівців)

                   ХТО ТАКА?

Великіочі й голова.

Не Колобок це, а... (слон, сова, коза)

                    РИБАЛКА

Ярослав на каміньсів,

Ловить в річці... (щук, карасів, мух)

          РОЗУМНИЦЯ

Має Галя добру звичку

Класти книги на... (вікно, підлогу, поличку)

                МАЙСТЕР

Меблі, двері й чобіток

Ремонтує... (голка, ложка, молоток)

             ЛІСОВЕ ТАКСІ

По дорозі жук повзе,

На спині листок... (фарбує,малює, везе)

* Вікторина «Допиши фразеологізм»  Запиши до кожного фразеологізму відповідне слово-пояснення:

І. 1. Рукою подати __________________________________________________

    2. Тримати язик за зубами _________________________________________

    3. Водити за носа ________________________________________________

ІІ. 1. Робити з мухи слона ___________________________________________

     2. Байдики бити _________________________________________________

     3. Зарубати на носі _______________________________________________

VII.  ПІДВЕДЕННЯПІДСУМКІВ. Визначення переможців,листівки із абеткою побажань.

 

 

 

Категорія: Сценарії позакласних закладів | Додав: barbosi_k (29.11.2014)
Переглядів: 3517 | Теги: 6 клас, Рідна мова, вікторина, тиждень рідної мови | Рейтинг: 4.3/6
Всього коментарів: 0
avatar